شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 21:25 منتشر شده در مورخ: 1401/05/05 شناسه خبر: 1886019

کشف روش‌های گفته نشده برای تقویت حافظه

کشف روش‌های گفته نشده برای تقویت حافظه
برای اغلب ما پیش آمده که در طول یک مکالمه نامشخص آشنایی را به خاطر نیاوریم یا به آشپزخانه برویم اما فراموش کنیم که می‌خواستیم چه کاری انجام دهیم! اختلالات حافظه در هر سنی رخ می‌دهد اما معمولاً با افزایش سن بیشتر می‌شود. اگر این مشکلات به دلیل افزایش سن رخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همه ما با افزایش سن متوجه می‌شویم که توانایی‌مان در به خاطر سپردن چیزهای مختلف دچار تغییر شده است. برای اغلب ما پیش آمده که در طول یک مکالمه نامشخص آشنایی را به خاطر نیاوریم یا به آشپزخانه برویم اما فراموش کنیم که می‌خواستیم چه کاری انجام دهیم! اختلالات حافظه در هر سنی رخ می‌دهد اما معمولاً با افزایش سن بیشتر می‌شود. اگر این مشکلات به دلیل افزایش سن رخ دهد و نشان دهنده تغییرات طبیعی در ساختار و عملکرد مغز باشد در نتیجه می‌تواند فرایندهای شناختی خاص ما را هم کندتر و یادگیری چیزهای مختلف را سخت‌تر کند. این تغییرات می‌تواند ناامید کننده و ناراحت کننده باشد. به نظر شما مؤثرترین روش های تقویت حافظه چه روش‌هایی هستند! آیا می‌توان با این روش‌ها جلوی چنین تغییراتی را گرفت!

 

11 راه برای تیز نگه داشتن حافظه در سنین مختلف

استراتژی‌های مختلفی برای افزایش حافظه وجود دارد که می‌توانید به سادگی و بدون محدودیت از آن‌ها استفاده کنید. در این بخش 11 تکنیک را به شما معرفی می‌کنیم.

✅از تمام حواس خود استفاده کنید

هر چه قدر در یادگیری یک چیز از حواس بیشتری استفاده کنید مغز بیشتر درگیر می‌شود. در یک مطالعه به بزرگسالان تعدادی تصویر داده شد که هر کدام از آن‌ها یک بوی خاص داشتند سپس از شرکت‌کنندگان خواستند تا آنچه را که دیده‌اند به خاطر بسپارند، مجدداً تعدادی تصویر بدون بو به آن‌ها داده شد و این بار از آن‌ها خواستند تا مشخص کنند قبلاً کدام تصویر را دیده‌اند! شرکت کنندگان توانستند تصاویری که با بوهای خوش مرتبط بودند را راحت‌تر به یاد آورند. این آزمایش نشان می‌دهد که اگر هنگام برخورد با چیزهای ناآشنا از تمام حواستان استفاده کنید (به‌عنوان مثال هنگام مواجهه با یک غذای جدید به بوی یا مزه آن بیشتر دقت کنید.) می‌توانید آن را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

✅چیزهایی که می‌خواهید به خاطر بسپارید را تکرار کنید

هنگامی که می‌خواهید یک مطلب جدید را به خاطر بسپارید آن را بنویسید یا با صدای بلند تکرار کنید. با این کار به تقویت حافظه خود کمک می‌کنید.

✅به یادگیری ادامه دهید

سعی کنید یادگیری مادام‌العمر را در اولویت زندگی‌تان قرار دهید. افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند در دوران سالمندی عملکرد ذهنی‌شان بهتر است. محققان بر این باورند که آموزش باعث می‌شود تا ذهنی به فعال بودن عادت کند، این امر به تقویت حافظه کمک می‌کند. به چالش کشیدن مغز با کارهای مختلف مانند ورزش ذهنی فرایندهایی را فعال می‌کند که به حفظ سلول‌های مغزی فرد و تحریک ارتباط بین آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید علی رغم هر شغلی که دارید با خواندن یک کتاب، بازی‌های مختلف، نوشتن خاطرات روزانه، خرید پکیج مکالمه زبان انگلیسی، پازل یا جدول کلمات متقاطع ذهنتان را فعال نگه دارید؛ حتی می‌توانید در انجام کارها یا پروژه‌های جدید داوطلب شوید.

✅در مصرف مغز صرفه جویی کنید

برای این که به مغزتان در یادآوری اطلاعات کمک کنید می‌توانید از تقویم‌ها، یادآورها یا دفترچه یادداشت استفاده کنید؛ حتی می‌توانید یک جای مشخص برای وسایل مهم و پر کاربردتان تعیین کنید تا هر بار برای پیدا کردنشان دچار چالش نشوید. نظم و ترتیب به شما در حفظ اطلاعات جدید و یادآوری آن‌ها کمک می‌کند.

افزایش حافظه بزرگسالان

✅به خودتان ایمان داشته باشید

افسانه‌هایی که در خصوص پیری وجود دارند، می‌توانند باعث ضعف بیشتر حافظه شوند. معمولاً افراد میانسال و مسن تحت تأثیر باورها و داستان‌های کلیشه‌ای منفی قرار می‌گیرند به همین علت به جای اینکه به ضعف حافظه خود کمک کنند باعث تشدید آن می‌شوند. به‌طور طبیعی افرادی که باور دارند نمی‌توانند عملکرد حافظه را کنترل کنند کم‌تر به دنبال تقویت تمرکز و حافظه می‌روند در نتیجه احتمال ابتلا آن‌ها به زوال شناختی بیشتر می‌شود؛ پس بهترین کاری که می‌توانید در حق خودتان بکنید این است که از این باورهای اشتباه دوری کنید و به خودتان ایمان کامل داشته باشید.

✅برای انجام کارهایتان زمان بندی داشته باشید

تکرار یک تمرین تقویت حافظه است. شما نمی‌توانیم بدون برنامه و با تکرار بی‌‌شمار یک موضوع آن را به خاطر بسپارید. تکرار باید برنامه ریزی شده باشد یعنی در فواصل زمانی مشخص انجام شود تا باعث ماندگار شدن اطلاعات شود؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید یک موضوع را یک بار در ساعت سپس هر چند ساعت یک بار و در نهایت هر چند روز یک بار تکرار کنید تا آن را به خاطر بسپارید. این برنامه ریزی زمانی برای اطلاعات پیچیده‌تر فرق می‌کند.

✅ورزش کنید

ورزش به‌طور مستقیم روی سلامت مغز تأثیر می‌گذارد. ورزش علاوه بر اینکه از مغز در برابر انحطاط محافظت می‌کند خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌رو تند، شنا، رقص یا سایر ورزش‌ها را امتحان کنید.

✅مدیتیشن

مدیتیشن یا همان ذهن آگاهی یک راه تقویت حافظه است. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که مدیتیشن باعث بهبود عملکرد مغز، حافظه کاری و حافظه بلند مدت می‌شود. نتایج تحقیقات اثبات می‌کنند که مدیتیشن باعث تغییرات طولانی مدتی در مغز می‌شود و علاوه بر اینکه انعطاف پذیری آن را افزایش می‌دهد به حفظ سلامتش کمک می‌کند.

✅۷ تا ۹ ساعت کامل بخوابید

خواب برای سلامت مغز حیاتی است. در صورتی که چرخه طبیعی خواب بدن به هم بخورد اختلالات شناختی پیش می‌آید و فرآیندهای مغزی جهت ایجاد خاطرات و یادآوری آن‌ها مختل می‌شود. بزرگسالان به‌طور طبیعی به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارند تا بتوانند خاطرات را به حافظه طولانی مدت منتقل ذخیره و حفظ کنند.

افزایش حافظه

✅رژیم غذایی‌تان را مدیریت کنید

پیشنهاد ما به افرادی که به دنبال یادگیری تقویت حافظه هستند این است که قبل از هر چیز برنامه غذایی‌شان را اصلاح کنند.

  • غذا: از مصرف غذاهای پرکالری خودداری کنید. محققان تأکید می‌کنند رژیم‌های غذایی پرکالری می‌توانند حافظه را مختل کنند و باعث چاقی شوند. این خوراکی‌ها باعث التهاب در بخش‌های خاصی از مغز می‌شوند به همین علت حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • کافئین: کافئین موجود در قهوه یا چای سبز می‌تواند برای حافظه مفید باشد. این ماده غذایی حافظ کوتاه مدت را تقویت می‌کند.
  • شکلات تلخ: این خوراکی خوشمزه ممکن است به بهبود حافظه کمک کند فلاونوئیدهای کاکائو می‌توانند باعث تقویت عملکرد مغز شوند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شد افرادی که شکلات تلخ می‌خوردند در تست‌های حافظه فضایی در مقایسه با افرادی که از این شکلات‌ها مصرف می‌کردند عملکرد بهتری داشتند.
  • شکر: غذاهای شیرین علیرغم اینکه طعم لذیذی دارند اما می‌توانند باعث کاهش حافظه شوند. محققین معتقدند نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌ها ممکن است باعث کاهش حجم کل مغز شود که این امر نشانه اولیه بیماری آلزایمر است. اجتناب از قند اضافی می‌تواند به مبارزه با این خطر کمک کند. شما می‌توانید به جای خوردن خوراکی‌هایی که شکر فراوان قندهای فرآوری شده دارند غذاهای که شیرینی آن‌ها طبیعی است را جایگزین کنید.

 به دنبال راه‌های خلاقانه‌تری برای افزایش تمرکز بگردید

راه‌های علمی‌تری هم برای آموزش تقویت حافظه وجود دارد به‌عنوان مثال شما می‌توانید با پکیج دوپینگ مغز علاوه بر تقویت حافظه‌تان، مهارت تندخوانی و حتی تست زنی را هم یاد بگیرید.

و در آخر باید بگویم که همه این تکنیک‌ها می‌تواند به تقویت حافظه کمک کنند. شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها که با روحیه و شرایط زندگی‌تان هماهنگ‌تر است را انتخاب کنید. تجربه ثابت کرده یک یا دو تمرین ساده می‌تواند در طولانی مدت به سلامت مغز کمک و حافظه شما را تا حد زیادی تقویت کند.

برای ورود به سایت استاد جاوید و استفاده از آموزش های رایگان اینجا کلیک کنید.

 

https://support.dana.ir/news/1886019.html/share
ارسال نظر
نظرات